Alla inlägg under april 2008

Av utomjording - 26 april 2008 23:11

Ofta, eller ska vi säga alltid, ja låt gå för det, när jag ser en föreställning där den som föreställer sig själv eller någon annan gör en stark och tankeväckande insats, får jag lust att själv kliva ur den vardagsgrå masken och bli en scenpersonlighet. Gå med i en teaterförening och göra något jag inte gjort sedan spexet i nian: bli skådespelare och ta emot publikens jubel, eller burop. Det där vet man ju aldrig.


Kära blogg, du är den första jag berättar min dröm för. Och kanske är det just förvåningen bland dem som känner mig jag är ute efter. Jag skulle slå dem med häpnad av ett sällan skådat slag. Ekvationen skulle inte gå ihop. Jag befarar att en och annan haka skulle falla ur led och att ögon skulle växa till pingpongbollsstorlek.


Stämningen i teaterfoajén och i salen där föreställningen äger rum tilltalar mig. Där finns något du kan leta efter med ljus och lykta i tv-soffan men aldrig finna. När ljuset släcks sitter vi alla i samma båt och den som ska ta oss över havet, rorsmannen, står där framme. Allas vår förhoppning är att han eller hon eller de ska göra oss delaktiga, lära oss något, vidga perspektiven. Att båtfärden inte ska ha varit förgäves när vi kliver i land några timmar senare.


Om jag någon gång gifter mig ska det vara med en tjej som gillar att sitta i mörkret eller rent av stå på scenen. Så känns det nu, efter en fantastisk föreställning på stans teater. För att fortsätta drömtemat är min önskan att bli uppraggad i pausen mellan första och andra akten. Om du ser en vilsen kille med blicken i fjärran, kom fram och säg hej.

Av utomjording - 25 april 2008 00:42

Vad bisarrt. Mannen som spelade rymdvarelsen Alf ser ut som en utomjording på riktigt. Onödigt att ha den håriga dräkten liksom. Klicka här.

Av utomjording - 20 april 2008 20:46

Ni vet den där känslan när man får syn på bensinmätarnålen och den är åt helskotta för långt åt vänster. Och man befinner sig på motorvägen en mil ifrån närmaste bensinmack?


Då gäller det att se ljust på tillvaron. Är bensintanken halvfull eller halvtom? Tja, den är varken eller, snarare kruttorr. Men kanske går det att med tankens kraft få bilen att rulla några kilometer till innan den börjar hacka och hosta och slutligen blinka med alla lampor på instrumentbrädan innan den stannar.


I kväll förvandlades jag till Cosmo Kramer i Seinfeld-avsnittet på bilfirman, där Jerry ska köpa ny bil och Kramer ger sig ut på en provtur tillsammans med en försäljare. De kör så långt och länge att bensinen nästan tar slut. Trots att de borde tanka fortsätter de köra för att se hur långt de kan komma.


Visserligen blev min biltur ofrivilligt spännande, eftersom jag hade tänkt ge bilen en slurk bensin. Men den tanken försvann bland många andra. Jag upptäckte min fadäs i 110 kilometer i timmen på motorvägen. Bensinnålen i stort sett så långt ner den kunde komma och en mil till närmaste bensinstation. Min bön till bilen: Snälla, stanna inte nu. Inte här. Låt mig svänga av vid avfarten med bensinstation åtminstone.


På något sätt, kanske tack vare en oerhört försiktig högerfot på gaspedalen, lyckades jag komma till avfarten och köra ända fram till macken.

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska formulera ett tackkort till min lyckliga stjärna.

Av utomjording - 19 april 2008 23:17

Jag söker lite tröst så jag talar ut
Jag köper fina bröst å jag talar ut
Jag känner mig så kränkt så jag talar ut
Jag har inte riktigt tänkt men jag talar ut

Av utomjording - 17 april 2008 20:56

Väntan är slut, kära bloggläsare. Här kommer ett rykande färskt inlägg inrullande på sådana där skor som barnen har nu för tiden, skor med hjul. Inte inlines eller rullskridskor, utan vanliga skor med små hjul under. Märkliga saker.


Jag skulle vilja passa på att citera en bok jag läst nyligen, Stad i ljus av Eyvind Johnson. Den kretsar kring en ung svensk författare som driver omkring på boulevarderna i Paris alldeles uthungrad och uttröttad:


Stadens sång på natten.

- Jag är staden på natten. Jag är det öga jorden låter lysa mot rymden; min blick är fylld av ljus och ser intet.

Jag är staden på natten. Jag är en sång, en förkunnelse, en tro: tron på jordens makt att befria sig från sitt mörker och bli en självlysande planet bland de dunkla världarna.


Ibland är det vackert.

Av utomjording - 7 april 2008 21:46

Snart sagt varenda kväll när jag slår på tv:n är det någon som skriker. Gallskriker. I tv:n alltså. I filmen eller tv-programmet har någon sjuk jävel bestämt att de som medverkar ska skrika sig hesa.

Är det något jag inte önskar att se eller höra på är det människor som skriker. Jag söker avkoppling i tv-soffan för bövelen!

Av utomjording - 6 april 2008 19:46

Skrivbord är ett koncept som jag gillar. Ett bord att skriva vid. Genialiskt!

Vi säger så.

Tjillevippen! 

Av utomjording - 4 april 2008 23:25

Jag var och såg "The 90's - ett försvarstal" av och med Henrik Schyffert i kväll.

Det var ingen tvekan om att det var ett proffs som stod på scenen. Han gjorde ett slags uppgörelse med 90-talet och rannsakade sig själv och den ironiska generationen, men gjorde även nedslag i 70- och 80-talet. Mycket som lockade till skratt, men även en del allvarligare inslag och funderingar kring vilken roll humor spelar i våra liv.


Schyffert behövde bara visa sig så började publiken att skratta, och publikkontakten var god showen igenom.

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards