Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Säg mig vad vi väntar på

Av utomjording - 23 september 2010 16:00

För när man är tömd, då kan det verkligen komma
När bröstet känns lugnt, då kan där växa en blomma

Men jag förväntar mig ingenting


Det får bli dagens rader. Av ingen speciell anledning, bara för att jag känner för det. Hoppa upp på Hästpojken och rid iväg. Rid i natt, som Moberg skrev. Hur mycket har jag läst av Vilhelm Moberg? Inte mycket. Det måste bli ändring på det vad det lider. Men jag förväntar mig ingenting.

 
 
Ingen bild

sommarsnö (snö)

23 september 2010 21:05

Jag blev glad av att läsa vad du skrev idag, vad är URL ?

 
Ingen bild

utomjording

23 september 2010 23:15

Trevligt! :)
URL, där skriver du adressen till din blogg eller hemsida om du har en sådan.

 
Ingen bild

sommarsnö

24 september 2010 00:13

Äsch jag trodde att det måste vara med URL och om jag har nå'n så'n vet jag inget om, det för jag har inga hemsidor. Hittintills har jag varit ointresserad.
För evigheters evigheter sen har jag läst många Wilhelm Moberg, jag tyckte om hans träffsäkra personbeskrivningar och att han skrev så jag förstod även de "onda". Han gjorde inga karikatyrer på onda och elaka och jag tyckte om känslan i Nässlorna blomma att han slog sig fri från sin vad som verkade vara en förutbestämd framtid för honom. Farväl Kap Horn är väl också hans? superbra minns jag att jag tyckte. Borde väl läsa om honom och se vad jag tycker som vuxen.

 
Ingen bild

/M

24 september 2010 19:18

Moberg, ja. Jag har väl läst ett par böcker av honom.

"Nässlorna blomma", som signaturen sommarsnö/snö nämner här ovanför, är emellertid en bok av Harry Martinsson. Inte Moberg. Den har jag också läst, därför vet jag det. "Farväl Kap Horn" känner jag inte till alls, men ytterst tveksamt om det är Moberg det heller.

 
Ingen bild

/M

24 september 2010 19:22

Jag kollade upp Moberg på wiki. 48 verk inom roman, prosa och dramer, men ingen "Farväl Kap Horn". Inte ens en enda bkoträff på den titeln alls, då jag Googlade. Nu får nog sommarsnö/snö bringa oss lite klarhet i en bok som jag inte har den blekaste aning om. Spänningen är olidlig. Fram med popcorn och Loka, medan vi väntar! :D

utomjording

25 september 2010 13:34

Harry Martinson har skrivit "Kap farväl", förmodligen var det den sommarsnö tänkte på.

Jag har läst "Vägen till klockrike" och minns den som helt fantastisk. I höst sätts också "Aniara" upp på Stockholms stadsteater med Helen Sjöholm i huvudrollen och musik av Kleerup. En föreställning som jag troligen kommer att se. :)

 
Ingen bild

sommarsnö

25 september 2010 01:33

:) jag blandar verkligen ihop dem och jag ska inte skriva mer här tror jag, jag förstår inte varför jag blandar ihop de två för jag gjorde inte det i skolan. :) Det är Martinsson jag gillar och Vägen till Klockrike kommer jag ihåg i alla fall. Men jag antar att jag kommer att hålla mig borta från den här bloggen det känns bäst.

 
Ingen bild

/M

26 september 2010 22:27

Nej, mer snö åt bloggen!
Dessutom lurar snön och vintern runt hörnet.
Det kan knappast bli mer passande. Så det så!

 
Ingen bild

sommarsnö

26 september 2010 23:51

Tack /M det var vänligt sagt fast då måste vi prata om nå't jag har koll på, för jag snurrar verkligen till författarna nu för tiden och jag förstår inte hur jag kan blanda ihop Martinsson med tanke på att jag beundrat honom så mycket. Har inte läst nå't av Martinsson på decennier, eller jag läser inte böcker alls i princip längre det är bildskärmen som säger åt mig att böcker är överskattat.
Bildskärmsanden finns hon/han? Aniara förresten den här Miman är väl en Hal9000? Hoppas att Aniara uppsättningen blir värd att se/lyssna på! jag ser med spänning fram emot att höra vad du tycker utomjording.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utomjording - 22 november 2013 23:45

Sicken surrealistisk kväll det här blev.   Intet ont anande klickade jag mig in på en artikel om Otto Sjöberg på Resumés sajt. En artikel med rubriken "Bilden Otto Sjöberg hatar att älska". Kanske anade mitt undermedvetna något? Men mitt vanliga ...

Av utomjording - 13 oktober 2013 17:30

Jag är tillbaka i det militära. Jag upplever det som någon sorts repmånad. Lumpen har jag redan gjort. Andra soldater ska ut på en fältövning och jag tänker först att gruppen som jag tillhör inte omfattas av denna fältövning, att vi har andra uppgift...

Av utomjording - 16 september 2012 01:00

Kära läsare och icke-läsare. Ibland får man till det. Andra gånger får man inte till det alls. Att "få till det" kan syfta på en mängd olika saker, men den här gången handlar det om poesi, som jag försökt mig på att producera med jämna eller ojämna m...

Av utomjording - 10 juli 2012 15:45

På allmän begäran: bloggen är tillbaka! Åtminstone tillfälligtvis.     Vad ska man då blogga om efter ett antal månaders bloggtorka? Kanske om en viss festival med något besynnerligt namn i Värmland. Putte i parken. En lista är väl aldrig fel? ...

Av utomjording - 21 februari 2012 22:00


En helt vanlig dag, låt oss säga att det var en söndag, man går förbi frysdisken på Ica, och vad hittar vi väl där? Jo, fryst potatismos. Kanske inget konstigt med det. Finns ju fryst potatisgratäng, fryst rösti och fryst allt möjligt. Men fryst ...

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards