Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

I ett iskallt Ikea-land

Av utomjording - 22 oktober 2010 19:30

Uganda, formellt Republiken Uganda, är en stat i Östafrika med stora arealer bördig jord och många sjöar (bland annat den nordvästra delen av Victoriasjön, världens tredje största sjö) och floder. Uganda gränsar till Kongo-Kinshasa i väster, Sudan i norr, Kenya i öster, Tanzania i söder och Rwanda i sydväst (Wikipedia).


Inga konstigheter, som Färjan-Håkan hade sagt. Den som läser en sådan ytlig beskrivning kan till och med tro att Uganda och Sverige är ganska lika. Stora arealer bördig jord och många sjöar och floder - det har ju vi också. Men den som fortsätter att läsa på Wikipedia inser snart att Uganda inte direkt är något mellanmjölkens land. 51 procent av befolkningen lever under fattigdomsgränsen. Och i ett lagförslag föreslås att alla homosexuella ska kunna få livstids fängelse eller till och med dödsstraff.


Tydligen hålls den homofobiska brasan vid liv med hjälp av tidningar som ugandiska Rolling Stone. Enligt Dagens Media har Rolling Stone publicerat en lista över 100 påstått homosexuella män med kravet att de ska avrättas. De 100 männen uppges bland annat vara ute efter att rekrytera en miljon barn till ett homosexuellt liv under de närmaste två åren.


Homosexuell eller inte - när man läser något sådant är man glad att man blev född i ett, förvisso iskallt, Ikea-land. Som känns ganska varmt ändå.


Uganda, formellt Republiken Uganda, är en stat i Östafrika med stora arealer bördig jord och många sjöar (bland annat den nordvästra delen av Victoriasjön, världens tredje största sjö) och floder. Uganda gränsar till Kongo-Kinshasa i väster, Sudan i norr, Kenya i öster, Tanzania i söder och Rwanda i sydväst.
 
 
Ingen bild

/M

22 oktober 2010 23:21

Väl talat! :)

 
Ingen bild

sommarsnö

9 november 2010 17:18

Sån't här tycker jag det är så svårt att läsa att jag i princip slår ifrån mig det, det är väl att vi människor behöver syndbockar nå'n att skylla på.
Se'n kan jag tycka att det är märkligt att jag i princip aldrig ser homosexuella som är öppna om det som heterosexualla är här (t.ex hålla handen och pussas offentligt), så vi har långt kvar här med. Det stör faktiskt mig att vi tycker att vi är så vidsynta och toleranta här och de i Uganda så inskränkta för vi är inte särskilt toleranta här heller.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utomjording - 22 november 2013 23:45

Sicken surrealistisk kväll det här blev.   Intet ont anande klickade jag mig in på en artikel om Otto Sjöberg på Resumés sajt. En artikel med rubriken "Bilden Otto Sjöberg hatar att älska". Kanske anade mitt undermedvetna något? Men mitt vanliga ...

Av utomjording - 13 oktober 2013 17:30

Jag är tillbaka i det militära. Jag upplever det som någon sorts repmånad. Lumpen har jag redan gjort. Andra soldater ska ut på en fältövning och jag tänker först att gruppen som jag tillhör inte omfattas av denna fältövning, att vi har andra uppgift...

Av utomjording - 16 september 2012 01:00

Kära läsare och icke-läsare. Ibland får man till det. Andra gånger får man inte till det alls. Att "få till det" kan syfta på en mängd olika saker, men den här gången handlar det om poesi, som jag försökt mig på att producera med jämna eller ojämna m...

Av utomjording - 10 juli 2012 15:45

På allmän begäran: bloggen är tillbaka! Åtminstone tillfälligtvis.     Vad ska man då blogga om efter ett antal månaders bloggtorka? Kanske om en viss festival med något besynnerligt namn i Värmland. Putte i parken. En lista är väl aldrig fel? ...

Av utomjording - 21 februari 2012 22:00


En helt vanlig dag, låt oss säga att det var en söndag, man går förbi frysdisken på Ica, och vad hittar vi väl där? Jo, fryst potatismos. Kanske inget konstigt med det. Finns ju fryst potatisgratäng, fryst rösti och fryst allt möjligt. Men fryst ...

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards