Alla inlägg under november 2010

Av utomjording - 27 november 2010 15:45

I need a change of skin. Eller i alla fall en haircut. Man får nöja sig med det lilla, och ibland är det lilla gott nog. Julen närmar sig med stormsteg och året byts inom kort ut mot ett annat, ett bättre eller sämre? Osorterade tankar tar sina egna vägar, känner en stark motvilja inför att gå i andras fotspår, vill göra sina egna. Förstår du? Vår strävan efter att bli förstådda, bekräftade. Ständigt dessa frågetecken i slutet på meningar för att få ett "ja, precis" eller "absolut, så är det". Allt är naturens fel. Den allsmäktige eller frånvarande guden som gjort oss till flockdjur för att vi ska överleva när snön faller och lite värme kan göra hela skillnaden.


You walk me through the park where all the dark spots lit by snow
You talk me through my part as if you're starring the show
I hate you 'cause of the way these Gotham snowflakes lick your hair
I hate you 'cause I need you, 'cause I know that you don’t care
You remind me I’m no longer young

Av utomjording - 25 november 2010 17:00

- Jag sa ju att det inte skulle bli något sex i studion i kväll.

- Jamen, inte...

- Och du liksom, du tror inte att jag menar allvar. Vem tror du att jag är, va?

- Du är, och förblir, det lilla äcklet. Punkt slut.



Så kan det gå om man heter Gert Fylking och har bjudit in en porrstjärna och hennes pojkvän att kopulera i Rix FM:s radiostudio en onsdagskväll. Chefen tyckte annorlunda och hade för säkerhets skull själv ringt till damen i fråga och sagt att hon inte behövde komma (eh, inte ta sig till studion alltså). Han hade även sagt till vakten att inte släppa in henne. Gert blev inte glad.


Rolig radio blev det i vilket fall. Sedan tror jag väl inte att Fylking var så ovetande om att sexet skulle utebli som han lät påskina. Men för dramaturgins skull var det förstås bättre att ge radiolyssnarna beskedet enligt den här metoden (vissa som kommenterat på Youtube tror till och med att både Gert och chefen läser ur ett manus när de bråkar):

1. Inled sändningen med att berätta om hur mysigt du gjort det i studion inför kvällens stora tilldragelse. Konstatera förvånat att porrstjärnan ännu inte finns på plats. På grund av trafikkaoset i snöovädret kanske?

2. Ring upp porrstjärnan och fråga var hon är. Låt henne berätta att hon är hemma eftersom radiostationens chef förbjudit henne att komma till studion.

3. Ring upp chefen och skäll ut honom.

Av utomjording - 25 november 2010 14:45

Efter sju sorger och åtta bedrövelser: Filip och Fredrik är tillbaka med ett program med potential! "Lite sällskap" var inte mycket att hänga i julgranen och årets säsong av "Vem kan slå Filip och Fredrik?" har jag inte ens bemödat mig om att titta på.


Alla snedsteg under 2010 kan vara förlåtna om grabbarnas nyårsprogram blir så bra som det utlovas:


Glöm Greven och betjänten, Ivanhoe och Agnetas nyårskarameller. Lagom in i det nya året bjuder Kanal 5 på ett stjärnspäckat nyårsprogram.


I två timmar sammanfattar Filip och Fredrik året 2010 med hjälp av kända gäster som Håkan Hellström, Henrik Dorsin, Maria Montazami, Robyn, Christer Sandelin, Ola-Conny från Ullared, Hans-Göran från Lite Sällskap och Andreas Kleerup.


När jag först läste om programmet på Kanal 5:s text-tv trodde jag att det skulle sändas på nyårsafton, men så är inte fallet. Sändningstid är onsdag den 5 januari. Vilket nog är lika så bra. Jag har en känsla av att jag skulle ha missat större delen av programmet om det hade sänts på nyårsafton. En vanlig tråkig onsdag däremot, när alla julklapparna är öppnade och nyårsraketerna uppskjutna, då kan det behövas en nyårskaramell signerad Filip och Fredrik.

Av utomjording - 14 november 2010 15:15

Känner ni ibland att ni skulle vilja ta ett snack med konstruktören till ert badrum? Det gör jag varje gång jag har använt duschen, eftersom vattnet rinner i alla möjliga riktningar förutom ner i golvbrunnen. Okej, en droppe eller två hamnar väl där. Men resten forsar ut över golvet och duschar jag tillräckligt länge har jag en egen liten sjö därinne i badrummet.


Hur i hela Hälsingland kan man bygga en så dåligt konstruerad dusch? I min värld måste det finnas en viss lutning på golvet så att vattnet rinner ner i golvbrunnen och inte någon annanstans. Det är inte svårare än så. Men många badrumskonstruktörer verkar totalt glömma bort den lilla detaljen. Eller så bryr de sig inte. Låt lägenhetsinnehavaren få en sjö i badrummet varje morgon, det finns ju duschskrapor!?


Av utomjording - 12 november 2010 01:15

- Var det värt en krona eller två, så jag har råd med hasch i morgon?


Jag är på väg till en gratiskonsert på en pub men har redan på tunnelbanan fått mig lite musik till livs. Fiolspelaren på tuben är säkerligen inte lika hajpad som bandet jag ska se sägs vara. Men han får ändå åtta spänn i mössan av mig. Det där om hasch uttalade han för övrigt med glimten i ögat.


- Didn't turn out the way I planned.


Allt är så sorgligt nu. Jag är visserligen ganska nöjd, har tagit några öl och står och hänger i baren när de börjar spela. The bitter and sick and die alones. Ett band bestående av två killar från Göteborg. Det här är bluesrock om kärlek som går snett, om människor som är bittra och sjuka och tar ner skylten i ensamhet.


Sångaren ger upp ett avgrundsvrål i mitten av varje låt. En gång reser han sig upp och skriker rakt in i gitarrens hål. Vi förflyttas till amerikanska södern tack vare hans släpiga sätt att uttala orden. Låtarna binds ihop så raffinerat att publiken inte kommer sig för att applådera. Plötsligt byts amerikanskan mot en låt på svenska. Oväntat. Lika överraskande är att konserten avslutas med en cover av Barnatro. Den känns inte malplacerad, den känns mitt i prick. Bullseye.


Bandet finns på Myspace.

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards