Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

En programledare i min smak

Av utomjording - 26 januari 2011 03:15

I mitt hissande och dissande av kända personer har turen nu kommit till Hanna Hellquist, krönikör, radiopratare och nu senast programledare för Jakten på lyckan i SVT. Henne gillar jag skarpt. Äntligen en programledare i tv som inte uppför sig som en programledare i tv!


Hanna Hellquist kör runt i en skruttig Volvo, drar sig inte för att spotta ut snuset mitt under en intervju och fyrar av svordomar på löpande band när hon håller på att dratta på ändan på en isfläck eller får problem med att fickparkera bilen. Kort sagt är hon så långt ifrån en lismande programledare som väljer perfektion framför personlighet man kan komma.


- It's not centrallås on this car, I have to lock it up from the other side, säger Hanna Hellquist till Barbara Ehrenreich och tar med författaren på en Volvotur genom Stockholm.


Jakten på lyckan är alltså ett program som inte bör missas. Jag kan också rekommendera Hanna Hellquists krönikor som ofta är en briljant mix av komedi och tragedi. Lämpligt nog finns alla krönikor samlade på en blogg, så det är bara att läsa!

 
 
Ingen bild

sommarsnå

26 januari 2011 20:07

Hon är ju helt superkass, jag förstår överhuvudtaget inte vad som skulle vara bra med henne överhuvudtaget.
Men hon är väl intelligent som en amöba och förstår du amöbor så ....

 
Ingen bild

sommarsnö

26 januari 2011 20:08

Måste skratta för jag blev faktiskt så upprörd att någon tycker att hon är BRA :) så jag missade SNÖ

 
Ingen bild

utomjording

26 januari 2011 22:04

Ha ha, smaken är som baken, uppenbarligen... men jag tyckte nog att jag förklarade i mitt inlägg varför jag tycker att hon är bra: för att hon inte är en plastig Agneta Sjödin-typ, och för att det är befriande med en programledare som inte förställer sig. Däremot förklarade inte du varför du tycker att hon är kass?

 
Ingen bild

sommarsnö

27 januari 2011 00:35

Jo jag tittade faktiskt på henne tidigare ikväll när det visas mest på henne Hanna inte på dem hon intervjuar t.ex hur hon rattar en gammal Volvo, fast mest tål jag inte henne för alla morgonprogram i p3, för hon låter som en gammal sur tant fast hon till min förvåning är rätt ung. Hon klankar i p3 på allt och alla men blir föbannad när andra klankar på henne på samma sätt. fruktansvärt ego och ger ett extremt korkat intryck i radion fast i tv verkar de ha regisserat henne till ett mer medelmåttigt nå't som de ju älskar. Jag bara tycker hon ger ett helt normalt ointelligent intryck som det ska vara på tv och radio. Och de här livscoacherna hon verkar tro på ger ett om möjligt ännu mer korkat intryck. Hon är definitivt mer nedtonad på TV än i radio, men det är bara vad jag tycker.
Och att du utomjording tycker hon är bra är ju bara vad de flesta tycker är bäst de på radio och tv ska inte få oss att känna som vi själva har nåt att lära?

 
Ingen bild

utomjording

27 januari 2011 04:06

"De här livscoacherna hon verkar tro på..."

Jag tycker tvärtom att hon kommer med ganska många invändningar och egna funderingar, hon köper ingenting som de säger rakt av. Men som sagt, hennes stora förtjänst är att hon gör ett avslappnat program och vågar bjuda på sig själv. Hon står inte i någon flashig studio och gör stela intervjuer utan tar istället med Barbara Ehrenreich på en biltur i en skruttig Volvo, det finns något sympatiskt i det som jag uppskattar.

"De på tv och radio ska inte få oss att känna som vi själva har något att lära?"

Nu är ju inte Hanna Hellquists roll att vara någon som lär ut saker hon ting. Tanken med programmet är ju att hon är lika vilse som alla oss andra, därför ger hon sig ut på jakt efter lyckan. Hon är en reporter, ingen expert.

 
Ingen bild

sommarsnö

27 januari 2011 20:31

En sak är helt säker vi tycker diametralt olika om vad som är bra, t.ex så har jag läst en artikel av den här Ehrenreich som skrivit en bok om det riktigt galna med de här tänk positivt coacherna Det som kom fram i en artikel i DN kom inte fram alls för Hanna kunde inte ställa bra frågor alls, så hade jag inte läst artikeln hade jag inte haft en aning om hur intressanta och kloka tankar Ehrenreich har.
Men det är tur att jag inte behöver titta mer på det, jag tittar inte på skitprogram mer än för att kolla in vad det handlar om, och det finns en orsak till att jag tittar mycket litet på tv i.o.f.s har jag ingen bra förklaring till varför jag tillbringat en hel del tid på vissa siter :) det är inte särskilt uppbyggligt.
En sak är säker Hanna Hellqvist hotar ingens intelligens Du kan känna dig intelligent genom att se på henne det kanske är bra?

 
Ingen bild

utomjording

28 januari 2011 04:12

Yes, let's agree to disagree. Sedan är en tidningsartikel och ett tv-program två helt olika saker, för att inte tala om en bok och ett tv-program. Självklart kan man inte pressa in all den informationen på några minuter i tv. Vad Hanna Hellquist däremot gjorde var att få Barbara Ehrenreich att på ett personligt sätt berätta om sina tankar.

Ja, till och med jag kan få känna mig intelligent... Tack för den.

Äh, vet inte varför jag ens bemödar mig om att argumentera emot. Om jag vill hylla någon i min blogg får jag väl göra det, jag behöver inte försvara det mer än vad jag gjort.

 
Ingen bild

/M

28 januari 2011 20:27

Här hettar det till ordentligt, hehe :O

Jag har läst några av hennes krönikor då och då, men har noll koll på tv-programmet. Får kanske kolla upp det i efterhand.

 
Ingen bild

utomjording

28 januari 2011 22:13

M: Det tycker jag att du ska göra. Av diskussionen ovan att döma kommer du antingen att älska eller hata programledaren, något mellanläge finns kanske inte, he he.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utomjording - 22 november 2013 23:45

Sicken surrealistisk kväll det här blev.   Intet ont anande klickade jag mig in på en artikel om Otto Sjöberg på Resumés sajt. En artikel med rubriken "Bilden Otto Sjöberg hatar att älska". Kanske anade mitt undermedvetna något? Men mitt vanliga ...

Av utomjording - 13 oktober 2013 17:30

Jag är tillbaka i det militära. Jag upplever det som någon sorts repmånad. Lumpen har jag redan gjort. Andra soldater ska ut på en fältövning och jag tänker först att gruppen som jag tillhör inte omfattas av denna fältövning, att vi har andra uppgift...

Av utomjording - 16 september 2012 01:00

Kära läsare och icke-läsare. Ibland får man till det. Andra gånger får man inte till det alls. Att "få till det" kan syfta på en mängd olika saker, men den här gången handlar det om poesi, som jag försökt mig på att producera med jämna eller ojämna m...

Av utomjording - 10 juli 2012 15:45

På allmän begäran: bloggen är tillbaka! Åtminstone tillfälligtvis.     Vad ska man då blogga om efter ett antal månaders bloggtorka? Kanske om en viss festival med något besynnerligt namn i Värmland. Putte i parken. En lista är väl aldrig fel? ...

Av utomjording - 21 februari 2012 22:00


En helt vanlig dag, låt oss säga att det var en söndag, man går förbi frysdisken på Ica, och vad hittar vi väl där? Jo, fryst potatismos. Kanske inget konstigt med det. Finns ju fryst potatisgratäng, fryst rösti och fryst allt möjligt. Men fryst ...

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards