Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Det stora avslöjandet

Av utomjording - 15 februari 2011 21:45

Coca-Colas sägenomspunna recept sägs ha läckt ut. Detta recept som är så hemligt att enbart två personer åt gången vet hur man ska blanda ingredienserna.

– De två personerna reser aldrig med samma plan ifall något skulle krascha, receptet förs vidare med en hemlig ritual och förvaras i ett bankvalv, säger historikern Mark Pendergrast enligt Aftonbladet.


 


Men nu har det alltså läckt ut, eller? Den som tvivlar på att receptet är det rätta kan ju alltid testa den saken genom att blanda ihop de påstådda ingredienserna: 


Vätska från Coca: 1 centiliter. 

Citronsyra: 9 centiliter. 

Koffein: 3 centiliter.

Socker: 30 (oklar massa)

Vatten: 9 liter.

Limejuice: 1,8 liter.

Vanilj: 3 centiliter.

Karamell: 4 centiliter.

Den hemliga smaktillsatsen 7X:

Alkohol: 2 deciliter.

Apelsinessens: 20 droppar.

Citronessens: 30 droppar.

Muskotessens: 10 droppar.

Koriander: 5 droppar.

Neroliolja: 10 droppar.

Kanel: 10 droppar.


Alkohol känns väl som den skummaste ingrediensen. I och för sig bara två deciliter som blandas ut med en väldig massa vatten, limejuice och annat. Det här är också chockerande: Coca-Cola innehåller vanilj. All Coca-Cola är alltså Vanilla Coke, hemska tanke!

 
 
Sorrow

Sorrow

15 februari 2011 22:25

Cola drakk jeg sist for snart 18 år sia. Jeg liker det ikke.

http://www.drsorrow.blogspot.com

 
Ingen bild

utomjording

16 februari 2011 09:10

Jag undrar hur många tusen liter Cola jag har bälgat i mig genom åren... Fast de senaste åren har jag dragit ner på konsumtionen. Man känner sig så duktig och nyttig när man dricker Ramlösa istället.

 
Sorrow

Sorrow

16 februari 2011 22:45

Jeg drikker generellt sett veldig lite läsk. Ramlösa og Farris (norges svar på førstnevnte) drikker jeg derimot mer av.

Øl er festdrikken om det skal være med kullsyre!

http://www.drsorrow.blogspot.com

 
Ingen bild

/M

17 februari 2011 11:13

Jag håller mig mest till Loka, gärna Loka päron. En del lättdrycker och lightsaft, man får sådana humörsvängningar av aspartam. Lite extra krydda i vardagen är aldrig fel ;-)

Läsk dricker jag extremt sällan och när jag gör det så blir det Cola Zero, den är helt okej.

På tal om att Sorrow inte druckit cola på 18 år, så hade jag inte druckit standardmjölk på säkert 10 år då jag smakade det för några år sedan. Fy fan, det var som att dricka grädde. I alla fall för en som dricker mellanmjölk 95% av gångerna (en del lättmjölk då det kniper).

 
Ingen bild

Gustaf

20 februari 2011 16:44

Jag tycker katturin var den märkligaste ingrediensen.

 
Sorrow

Sorrow

22 februari 2011 06:22

Saft av coca? Kokain? Mener du virkelig at 2 dl alkohol er værre?

http://www.drsorrow.blogspot.com

 
Ingen bild

utomjording

22 februari 2011 09:57

M: Cola Zero och liknande blir det sällan för min del. Frågan är ju om lightläsk med aspartam är särskilt mycket hälsosammare än vanlig läsk med riktigt socker, det är väl snarare tvärtom. Fast det kanske inte är främst hälsoaspekten som gör att man väljer det ena eller det andra, vad vet jag.

Gustaf: Är det vårens smak?

Sorrow: Ha ha, well... Jag tror i och för sig inte att det där receptet stämmer i alla delar. Coca-Cola sägs ha innehållit kokain en gång i tiden, typ för hundra år sedan, men knappast i dag. Å andra sidan är det väl inte särskilt förvånande om en dryck som heter COCA-Cola innehåller just coca. Det i kombination med att jag antog att receptet var inkorrekt gjorde att jag inte kommenterade just den ingrediensen. Och att det skulle vara alkohol i Coca-Cola är i alla fall i mina ögon en större nyhet. Det mest troliga är dock att det varken finns kokain eller alkohol i Coca-Cola.

 
Sorrow

Sorrow

22 februari 2011 17:21

Nå begynte Coca-Cola som en medisin mot hodeverk, men apotekeren fant jo fort ut at medisinen også var egnet som kosedrikk.. Så coca ble fort tatt ut av ingredienslista i og med at det antagelig tar bort mer smak enn det tilfører (om du har sett på alle knarkdealingscenene i alt som er av filmer, ser du at folk smaker på kokainen, i virkeligheten kjenner de etter om tungen/leppa blir bedøvd av pulveret).
Så det er ikke usannsynlig at oppskriften er den originale. Jeg visste forresten at kanel var en av ingrediensene.

http://www.drsorrow.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utomjording - 22 november 2013 23:45

Sicken surrealistisk kväll det här blev.   Intet ont anande klickade jag mig in på en artikel om Otto Sjöberg på Resumés sajt. En artikel med rubriken "Bilden Otto Sjöberg hatar att älska". Kanske anade mitt undermedvetna något? Men mitt vanliga ...

Av utomjording - 13 oktober 2013 17:30

Jag är tillbaka i det militära. Jag upplever det som någon sorts repmånad. Lumpen har jag redan gjort. Andra soldater ska ut på en fältövning och jag tänker först att gruppen som jag tillhör inte omfattas av denna fältövning, att vi har andra uppgift...

Av utomjording - 16 september 2012 01:00

Kära läsare och icke-läsare. Ibland får man till det. Andra gånger får man inte till det alls. Att "få till det" kan syfta på en mängd olika saker, men den här gången handlar det om poesi, som jag försökt mig på att producera med jämna eller ojämna m...

Av utomjording - 10 juli 2012 15:45

På allmän begäran: bloggen är tillbaka! Åtminstone tillfälligtvis.     Vad ska man då blogga om efter ett antal månaders bloggtorka? Kanske om en viss festival med något besynnerligt namn i Värmland. Putte i parken. En lista är väl aldrig fel? ...

Av utomjording - 21 februari 2012 22:00


En helt vanlig dag, låt oss säga att det var en söndag, man går förbi frysdisken på Ica, och vad hittar vi väl där? Jo, fryst potatismos. Kanske inget konstigt med det. Finns ju fryst potatisgratäng, fryst rösti och fryst allt möjligt. Men fryst ...

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards