Alla inlägg den 19 februari 2011

Av utomjording - 19 februari 2011 15:30

Det finns en del felstavade ord som är extra irriterande att läsa. Alla kan stava fel, även jag, det handlar inte om det. Men när en felstavning sätts i system och överskuggar den korrekta stavningen, då tycker jag att vi har ett problem.


Som när folk lägger "både och" i den ena vågskålen och "både ock" i den andra. Gnuggar geniknölarna en stund och sedan bestämmer sig för att "både ock" ser bäst ut, så måste det vara, för sjuttsingen, det kör vi på. Helt utan logiska argument. Det är då man vill slita orden ur människornas händer och omhänderta dem enligt lagen om vård av bokstäver (lvb).


Ingen tycker att en trafikpolis som hindrar en rattfull dåre från att köra på andra bilister eller fotgängare är en jobbig jäkel. Med språkpoliser är det annorlunda. Genast känner sig folk förnärmade. Bara man förstår varandra kvittar det väl hur man stavar? Kom inte här och peta i detaljer. Släpp stavningen fri, det är vår! Och det löjligaste argumentet av dem alla: Självklart vet jag hur det där ordet stavas, jag råkade bara skriva fel fem miljoner gånger.


Till er som argumenterar på det sättet vill jag säga: Nej, det kvittar inte hur man stavar. Nej, jag och andra språkpoliser kommer inte att sluta peta i detaljer. Nej, stavningen ska inte släppas fri. Nej, du visste inte hur det där ordet stavas, i så fall hade du inte skrivit fel fem miljoner gånger. Dina bokstäver är för övrigt omhändertagna enligt lvb. Inte för att vara elak mot dig, utan för att göra dig en tjänst. Du får dem tillbaka om du lovar att vända dig till Språkrådets frågelåda varje gång du undrar om det heter "både och" eller "både ock". Okej?

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards