Alla inlägg den 11 mars 2011

Av utomjording - 11 mars 2011 16:15

The good samaritan law. Alla som såg de sista avsnitten av Seinfeld vet vad jag snackar om. Jerry, George, Kramer och Elaine avstår från att hjälpa en tjockis som blir rånad, vilket leder till att de får skaka galler på grund av sin ovilja att bistå en medmänniska i nöd.


Nu kan vi snart få en good samaritan law i Sverige, om det vill sig illa, eller väl, beroende på hur man ser på det. "Brist på civilkurage kan straffas" är rubriken på dn.se. Fast utredaren som kommit med förslaget tycker själv inte att lagen ska införas, så det kanske inte blir något med det.

Av utomjording - 11 mars 2011 02:00

Siewert Öholm, den gamle hårdrockaren, har fortfarande ett brinnande musikintresse. På 80-talet diggade han loss till "Fuck like a beast" med W.A.S.P., och nu är det Linda Bengtzing och The Ark som gäller. Kul att gubben hänger med, eller hur?


    


Han ger prov på sitt musikintresse i en debattartikel. Man riktigt ser framför sig hur han sitter i tv-soffan framför Melodifestivalen och antecknar intressanta textrader i de låtar som framförs. Siewert fattar pennan, och så skriver han:

När The Ark i texten vill göra slut med såväl Gud som djävul tvingas de snart inse att det inte alls är lika lätt att göra sig av med Guds motpart.  


Han spetsar öronen lite extra när Eric Saade börjar sjunga om köttets lustar:
Budskapet är inte bara generande torftigt. Det är framförallt kvinnoförnedrande. Man behöver inte vara radikalfeminist för att anse att kvinnan är, och bör betraktas som, något mer än ett fångstbyte för en pilsk yngling.

Men inget, jag säger inget!, får Siewert att tända till på alla cylindrar som när Linda Bengtzing dissar kärnfamiljen: 
Sen kommer Linda Bengtzing, som inte vill nöja sig med en trygg familjefar som har allt som hon egentligen önskar sig. Attraktionen skulle kunna slå till, och då är hon ändå snar att lägga sig platt: "Ingenting jag kan hantera, jag vill ha mera. Undrar, e det fel på mig?". Många tecken tyder annars på en motsatt trend, med längtan efter trohet och överlåtelse till den man älskar.


Hur ska jag knyta ihop säcken efter detta? Jag tycker att vi tar och tittar på ett klipp från 1995 där Siewert får besök av en "märklig" musikgrupp.




Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards