Direktlänk till inlägg 4 april 2011

Tre år och fortfarande detta stavfel

Av utomjording - 4 april 2011 00:45

Jag har aldrig fattat det här med förrens.

Många skriver så numera, istället för förrän.


Men nu vet jag. Det är med storfiskare vi har att göra. Eller åtminstone fiskhandlare. Förrens är det man gör innan man rensar abborren, gäddan, gösen, laxen eller valfri fisk. För-rens.

Så enkelt var det.


Så skrev jag i den här bloggens prolog. Det allra första inlägget som publicerades den 3 mars 2008. Tre år har passerat, vatten har flutit under broarna. Men jag kan konstatera att "förrän" fortfarande verkar vara förskräckligt svårt att stava till. Den senaste påminnelsen om det fick jag när jag läste om en orm som rymt.


Fören? Mina ögon blöder. Det är faktiskt inte så jävla svårt. Skärpning, människor! Förrän, förrän, förrän, förrän, förrän. Svårare är det inte. Ett f, ett ö, två r, ett ä och ett n. That's all, folks! Lägg det på minnet, god natt!

 
 
Ingen bild

/M

4 april 2011 23:17

Haha, ja, det med förrens är en klassiker. Förrens, underrens och efterrens, de tre stadierna som fisken tvingas genomgå.

Fören, till skillnad från aktern.

 
Sorrow

Sorrow

4 april 2011 23:21

"Fören" var vel ikke den eneste skrivefeilen der i gården, så vidt jeg kunne tyde.. Men nå er jeg ingen ekspert på svensk...

http://www.drsorrow.blogspot.com

 
Ingen bild

/M

5 april 2011 11:32

Jag läste inte en artikeln/lappen innan jag skrev min kommentar, men nu har jag gjort det. Helt rätt Sorrow, där finns fler fel än det. Stavfel, tappad bokstav och tappat/uteblivet ord. Även interpunktion med kommatecken och punkter lämnar en hel del att önska.

Att utomjording fastnade just för "förrens" beror säkert på att han tidigare har haft det skräckexemplet uppe tidigare, såväl i bloggen som på forumet. Om man en gång hakar upp sig på något idiotiskt skrivfel, då är det kört. Man dras till det likt flugorna till socker :)

 
Ingen bild

/M

5 april 2011 11:36

Och där tappade jag en bokstav. Som man bäddar får man ligga, hehe. Dessutom två "tidigare" i samma mening. Illa illa, jag får nog korrekturläsa innan jag postar fr.o.m nu.

 
Sorrow

Sorrow

5 april 2011 13:53

Man skal visst være forsiktig med å kommentere andres skrivefeil, alternativt grammatiske feil... Men korrekturlesing hjelper. Om man bare kommer på det før man trykker "send".

4. Skitt’s Law
Expressed as "any post correcting an error in another post will contain at least one error itself" or "the likelihood of an error in a post is directly proportional to the embarrassment it will cause the poster."

http://www.drsorrow.blogspot.com

 
Ingen bild

utomjording

5 april 2011 14:46

M: Exakt så! Det myllrar ju av stavfel och annat på den där lappen, men när jag väl får syn på ett "fören" eller "förrens" så är det knappt att jag förmår läsa resten av texten.

Sorrow: Där fick jag lära mig något nytt! Skitt's law har jag inte hört talas om tidigare.

Jag undrar förresten hur man själv skulle reagera om det satt en sådan där lapp i trappuppgången en dag. Att ormen inte blir giftig förrän vuxen ålder och inte hungrig på 2-3 veckor känns som en klen tröst i sammanhanget.

 
Sorrow

Sorrow

5 april 2011 17:58

Det har kommet opp en del fine nye teorier og lover i og med diskusjonsfora og nettsamfunn.. Godwins og Poes lover er også fine..

http://www.telegraph.co.uk/technology/news/6408927/Internet-rules-and-laws-the-top-10-from-Godwin-to-Poe.html

http://www.drsorrow.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utomjording - 22 november 2013 23:45

Sicken surrealistisk kväll det här blev.   Intet ont anande klickade jag mig in på en artikel om Otto Sjöberg på Resumés sajt. En artikel med rubriken "Bilden Otto Sjöberg hatar att älska". Kanske anade mitt undermedvetna något? Men mitt vanliga ...

Av utomjording - 13 oktober 2013 17:30

Jag är tillbaka i det militära. Jag upplever det som någon sorts repmånad. Lumpen har jag redan gjort. Andra soldater ska ut på en fältövning och jag tänker först att gruppen som jag tillhör inte omfattas av denna fältövning, att vi har andra uppgift...

Av utomjording - 16 september 2012 01:00

Kära läsare och icke-läsare. Ibland får man till det. Andra gånger får man inte till det alls. Att "få till det" kan syfta på en mängd olika saker, men den här gången handlar det om poesi, som jag försökt mig på att producera med jämna eller ojämna m...

Av utomjording - 10 juli 2012 15:45

På allmän begäran: bloggen är tillbaka! Åtminstone tillfälligtvis.     Vad ska man då blogga om efter ett antal månaders bloggtorka? Kanske om en viss festival med något besynnerligt namn i Värmland. Putte i parken. En lista är väl aldrig fel? ...

Av utomjording - 21 februari 2012 22:00


En helt vanlig dag, låt oss säga att det var en söndag, man går förbi frysdisken på Ica, och vad hittar vi väl där? Jo, fryst potatismos. Kanske inget konstigt med det. Finns ju fryst potatisgratäng, fryst rösti och fryst allt möjligt. Men fryst ...

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards