Alla inlägg under juni 2011

Av utomjording - 30 juni 2011 23:00

- Hello wine lovers!!!


Så  brukar det låta när Bengt Frithiofsson inför törstiga tittare botaniserar bland ädla drycker i TV4. Själv får jag väl skriva "Hello Emma Knyckare lovers!!!" för det verkar onekligen som att jag har lyckats locka hit er.


Det var inte min plan, och jag hade inget ont uppsåt, som Leif Silbersky hade sagt. Men nu när ni ändå är här så tycker jag att vi kan bekanta oss med varandra. Jag är utomjording, vilka är ni? Skriv något i kommentarsfältet, vetja.


113 besökare hittills i dag på den här lilla bloggen. Det är inte illa. Och av mina efterforskningar att döma har de flesta hittat hit genom att googla tjejen med det roliga namnet, Emma Knyckare, som jag bloggade om för över två månader sedan. Varför så många googlade henne just i dag, ja, det står skrivet i stjärnorna.

Av utomjording - 9 juni 2011 22:27


Youtube tycker att jag ska kolla på detta, he he...

Av utomjording - 8 juni 2011 10:45

"Dom sa till mig, far inte till Stockholm för du blir aldrig mer densamma", sjöng Håkan Hellström i det inledande spåret till en utmärkt skiva. Kanske finns det någon japansk artist som har skaldat samma rader om Paris.


Enligt Expressen drabbas tolv japanska turister varje år av Parissyndromet - de får en djup depression när de besöker den franska huvudstaden. Mötet med snorkiga parisare blir för mycket för de vänligt sinnade japanerna.


Jag måste säga att jag förstår dem. Min högst subjektiva upplevelse av Paris lämnade mycket övrigt att önska. En pittoresk och fin stad, men jag kan inte minnas att jag träffade någon genuint trevlig parisare. Tur att det fanns andra utländska turister att umgås med...

Av utomjording - 6 juni 2011 02:30

När Jerry Seinfeld gick på scenen till ett öronbedövande publikjubel satt jag på parketten, rad 32. Hur gick nu detta till? Tja, det gäller att veta hur man ska handskas med svartabörshajarna...


På Blocket fick jag inget napp, men jag begav mig ändå till Globen för att pröva lyckan med dessa hajar som står och viftar med biljetter utanför entrén till de flesta festivaler, konserter och föreställningar. De första jag träffade på ville sälja biljetter till mig för 800 spänn eller så mycket som en tusenlapp, och någon skrattade åt mig när jag erbjöd 400 kronor för en biljett, men till slut gick de med på att sänka priset till en mer rimlig nivå. 20 minuter före showens början lyckades jag köpa en biljett värd 1 340 kronor för en femhundring. Lite mer än jag hade tänkt betala, men flera hundralappar mindre än vad försäljaren först ville ha.


Showen då? Jerry Seinfelds komikervän sedan 35 år tillbaka, George Wallace, värmde upp publiken. När sedan Seinfeld själv sprang in på scenen utbröt ett av de mäktigaste publikjubel jag har hört. Jag lyckades inte filma hela entrén, men klippet här nedanför visar i alla fall att Jerry fick ett minst sagt varmt välkomnande av publiken i Sverige.



Att se standup i Globen är förstås allt annat än en intim upplevelse. Den mesta tiden tittade jag på storbildsskärmarna och inte direkt på scenen. Jerry var bara en liten prick långt där framme. Showen bestod av lite nytt, lite gammalt och en hel massa träffsäker observationshumor. Vissa skämt hade kanske för mycket referenser till amerikanska företeelser som är okända för den svenska publiken, men som helhet måste jag säga att det var en riktigt häftig upplevelse att se Jerry Seinfeld live.


Något jag tänkte på var att han verkligen utnyttjar kroppsspråket för att nå ut till publiken. Han springer omkring på scenen, gör stora gester och låter minspelet tala. På det sättet blir det lätt att hänga med i showen även om vissa referenser eller knepiga amerikanska ord och begrepp går en förbi. Och man skrattar lika mycket åt hur han framför sina skämt som åt skämten i sig.


Till sist, trevligt att du orkade läsa det här långa inlägget ända till slutet (för du fuskade väl inte?!). Nu säger jag god natt.

Av utomjording - 5 juni 2011 15:30

När nyheten om Jerry Seinfelds Sverigebesök kom i december hoppades jag kunna bänka mig i Globen den 5 juni, det vill säga i dag. Sedan kollade jag närmare på de svindyra biljettpriserna och lade den gode Jerry på is. Men nu känner jag att det skulle sitta fint med lite stand-up med världens kanske mest kände komiker i kväll. Frågan är ju om han kommer tillbaka till Sverige på den här sidan 2010-talet.


Det jag hoppas på nu är att de som säljer sina biljetter på typ Blocket blir så desperata de sista timmarna före showen att jag får köpa en biljett för 300 spänn eller så. To be continued!

Omröstning

Är blogg det nya twitter?
 Ja
 Nej
 Kanske

Fråga mig

26 besvarade frågor

Mina låtar

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards